Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 21 mars 2016

Bokashi DIY - Gör egen bokashi-hink med tappkran.


När jag först hörde talas om Bokashi för några år sedan så var jag skeptisk. Kunde det verkligen vara så bra? Det var dessutom ganska dyrt med hinkar och strö.
Sedan dess har jag hört fler och fler lovorda bokashin men också hört talas om  alternativa metoder som väl kan kallas "fuskbokashi"där du använder dig av mjölksyrabakterier för att syra avfallet.
Jag kommer skriva mer om fuskbokashin längre fram.   


Men om vi tar det från början. Bokashi är ett sätt att konservera matavfall, du varvar din matkompost med bokashiströet som är preparerat med effektiva mikroorganismer.
Hinken förvaras inne och ströet gör att det inte luktar något alls. När hinken är full så får den eftermogna i ca 2 veckor innan innehållet grävs ner i trädgårdslandet/rabatten/pallkragen. Där ska det bara ta ett par veckor innan allt är jord.

Mer kan ni läsa här: http://www.bokashi.se/
Där kan ni också köpa hinkar och strö.
Men det går även bra att tillverka sin egen hink. 


Det här behöver du:

  • 1 hink på ca 10-15 liter med ett lock som gör att hinken blir helt lufttät. (Jag använde mig av en hink som det varit hästfoder i.)
  • 1 kran som jag köpte på Jula för 80 kr. Den hittar du här.
  • 1 smutsavskiljare från Biltema för 30 kr. Här hittar du den.

Skär försiktigt ut hål för kranen ganska långt ner på hinken, använd en kniv. Det gäller att ta det försiktigt så inte plasten spricker. Skruva fast kranen ordentligt.
Lägg i smutsavskiljaren.
Färdig!








Titta gärna in i min webbutik! www.bellaslantliv.se

Bellas Lantliv

Instagram

7 kommentarer:

  1. Gjorde min egna bokashi-hink genom att borra hål i botten av en hink som jag sen satte i en annan. Startade upp den idag, ska bli spännande & se hur det går!

    Trevlig Påsk! /Veronica

    SvaraRadera
  2. Smart tips tack för det.
    Glad Påsk
    Annika

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Vilken bra idé att göra en egen hink! Tänkte på strö i hinken vad använder du och vart köper man det?
    / Annica Gustavsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har köpt strö från bokashi.se

      Radera
  4. Hej, tack för tipset, jag värmde kniven så det gick lätt att skära. Men måste nog täta med silikon också. Så använde jag lökkorgar som jag hittade i blomsteraffären.
    mvh
    Anita

    SvaraRadera
  5. Tack! Nu ska vi testa detta, min familj och jag. Har varit grymt skeptisk, mycket pga att allt ska kosta så förbannat.
    Läste att man även kunde andvämda sig av urlakat till att starta nästa hink. Billigare...��
    Ha ett bra odlingsår.Åsa

    SvaraRadera
  6. Intressant med lökkorgar. Kämpar med min Bocashi och förbättrar bart efter. Men har gett mig 17 på att det inte ska kosta så mycket. Någon annan som har ett bra tips på galler. Kan tänka mig att skära till ett eget galler av något.

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella