Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 1 april 2015

Tändrosor - snygga braständare

Det här var det mest lästa inlägget på min gamla blogg så jag tänkte att jag publicerar det igen!
Kanske passar bra att pyssla med alla äggkartonger som blir över efter påsk?


rosor av äggkartong, DIY, tändros, braständare, tändrosor, äggkartongspyssel

Ibland när veden är lite kalla och rå så kan det vara svårt att få fyr i köksspisen eller kakelugnen.
Då kom jag att tänka på att jag såg en variant på braständare som man kan göra själv utav äggkartonger och stearinljusstumpar.
Ljusstumpar har jag sparat på i evigheter för att jag någon gång ska gjuta egna ljus....
Sambon suckar som vanligt och himlar med ögonen, medans jag bestämt försvarar mitt samlande med att det kan vara bra att ha....
Å nu kom de stackars ljusstumparna till nytta! (Jag visste väl det)

Det här behöver du:
äggkartong, stearin, pyssel, braständare

En gammal kastrull som du inte längre använder till matlagning.
Ett gäng ljusstumpar
Äggkartonger

Så här gör du:
Dela upp äggkartongen så du får loss kopparna, det blir basen till rosen.

Riv en remsa av kartongen och rulla ihop, det blir mitten av rosen.

Riv till mindre bitar, det blir kronbladen.

Fyll rosen med kronbladen tills den är riktigt fylld. 

Klart!
Sen är det dags för att doppa rosorna i den smälta stearinet.
Ljusstumparna lägger du i kastrullen och smälter dem på låg värme på spisen.
När stearinet är flytande kan du fiska upp de gamla vekarna.
Sen doppar du rosorna, låt stearinet stelna och doppa eventuellt ett par gånger till.


braständare, rosoe av stearin, äggkartongspyssel



Om du tycker att det verkar krångligt så funkar den här varianten också bra:
Ta en sida ur en vanlig dagstidning, vik den några gånger och rulla ihop hårt till en liten rulle.
Bind bomullsnöre runt rullen och doppa sen i smält stearin.



5 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackra!! Alldeles för snygga för att elda upp ;)
    //Elisabet

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé! Jättefina och dekorativa: Fin påskhelg till dig!

    SvaraRadera
  3. Gillar när man använda skräpet ett varv till. Fast knappt jag skulle ha hjärta att elda upp så snygga rosor : )

    Önskar dig fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  4. TACK !! Nu vet jag vad jag skall använda mina ljusstumpar till // elisabeth

    SvaraRadera
  5. Skall göras :)
    Bra med snygga braständare som kan ligga fullt synliga bredvid öppna spisen :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella