Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 24 februari 2016

Chili, Paprika & Tomater 2016

Bellas lantliv

Vilma



Som vanligt är det svårt att begränsa sig, trots att jag vet att utrymmet är begränsat, hur gärna jag än vill så får jag inte plats med hur mycket tomat och chiliplantor som helst.
Någon som känner igen sig?

En del av fröerna finns att köpa i min webbshop, andra har jag bytt till mig och några är från Sesam.

I år satsar jag på följande sorter:

CHILI:

Fish Pepper: Fish Pepper är en gammal kulturväxt som kommer från Maryland i USA.
Plantorna är variegerade där varje blad har ett unikt mönster med vita och gröna färger.
Chilin genomgår en förvandling  med många färgvariationer under sin väg mot mognad då den blir djupröd.
Fish Pepper blir ca 10 cm långa med en knubbig form, smaken är saftig och aromatisk med en behaglig hetta. *NY FÖR MIG*

Habanero Dulce:  En Habanero utan styrka, men med samma underbara arom. Aprikos/Rosa frukter. *NY FÖR MIG*

Anaheim: Mild röd chili.

White Habanero: Habanero med vita frukter. Fruktig Habanerosmak med rejäl styrka.

Omnicolor: Chili med frukter som skiftar i alla möjliga färger, från vit till lila, gul och röd. Styrkan kan också variera. Men den är inte superstark. En favorit!

Aji Cristal: 
Aji Cristal är en mycket gammal chilisort som härstammar från trakterna kring Chile och Peru i Sydamerika. Den har en fin fruktighet och ett krispigt fruktkött som gör den till en bra kompis i dina sallader eller till en Cevice. Plantan är ca 60 cm hög och sätter bra med röda, lackglänsande frukter som kommer att vara kritvita innan dom skiftar färg när dom mognar.

Espelette
Espelette härstammar från de baskiska provinserna i södra Frankrike. Lagom stark med stor fruktighet. Frukterna är skinande blankt mörkröda som mogna, konsiska, 11-13 cm långa och 4 cm vid fästet. Plantan blir 60-80 cm hög. Espelette, som har anor från 1500-talet, är mycket lämplig för torkning och för framställning av chilipulver.


PAPRIKA:

Sweet Nardello: Tidig, pålitlig, ger mycket och skördas både som omogen grön och som mogen mörkröd och blank. Frukten är lång, 15-20 cm., och slank och ibland lite böjd. Den är endast ca. 3 cm. vid fästet och med de flesta fröna samlade i den tjockare delen. Plantan blir mellan 50-70 cm. hög och kan behöva hjälp för att bära alla frukterna. *NY FÖR MIG*



TOMATER:

Vilma: Kruktomat med kompakt och stabilt upprätt växtsätt för krukor och lådor. Ger mängder av små, röda, söta frukter.  Förra årets favorit, som gav tomater långt in på hösten. Passar utmärkt att odla inomhus i ett fönster. 

Hundreds & Thousends: En ampeltomat som också levererade hyfsat på friland förra året, trots den dåliga sommaren. Små söta tomater. Behöver ej tjuvas. Lättodlad.


Bloody Butcher: En tomat som även kan odlas utomhus i skyddade lägen. Extremt tidig sort.  *NY FÖR MIG*


Principe Borghese: En av de bästa italienska tomaterna för torkning. Röda, ovala 4-5 cm stora frukter i klasar. Torka hela klasar hängande i solen eller inomhus. För växthus och varma utelägen. "Evighetstomat" *NY FÖR MIG*













Bellas Lantliv

Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella