Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 20 april 2017

Odla Nakenfröpumpa


Pumpan längst fram är en prydnadspumpa, de bakom är nakenfröpumpor.
Att odla pumpor är riktigt skoj. Oftast växer de som ogräs och breder ut sina blad och slingertåtar över stora ytor.
Förra året odlade vi nakenfröpumpa en sort som heter Olga. Den odlas främst för fröna som är jättegoda att rosta. Det blir inte mycket till fruktkött alls och det gör inget då vi faktiskt inte är så förtjusta i själva pumpaköttet. Så den här sorten är perfekt om du gillar att rosta pumpafrön.
Jag gjorde även fina halloweenlyktor av dem i höstas. 

Pumpor är "hungriga" och vill ha näringsrik jord och mycket gödning under säsongen. Ett tips är att odla den direkt på en komposthög. Jag grävde ner lite halvt nedbruten kompost i en pallkrage och ovanpå det jord och kompost blandad med lite hönsgödsel.

När du skördar dina pumpor gör det inget om de är gröna. Det viktigaste är att du hinner få in dem innan frosten. (De tål ingen frost alls.) Lägg dem att eftermogna i rumstemperatur. Jag har ett par bokhyllor där jag lägger dem högst upp. Där får de vara ifred för husdjur, barn och annat löst folk.
När de fått en gyllene färg som på bilderna ovan, då är det dags att plocka ut godsakerna.
Rensa bort köttet från fröna och skölj väl. Lägg kärnorna på en bakplåtsklädd plåt, strö över salt och rosta dem i 175 graders varm ugn i ca 20-30 minuter, tills det är helt torra. Passa så du inte bränner dem, rör gärna om mellan varven.
Ät och njut!

Så testa att odla pumpa i år om du inte gjort det tidigare!


Titta gärna in i min webbutik! www.bellaslantliv.se

Följ mig gärna i sociala medier som instagram och facebook: @bellaslantliv

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att hitta ditt inlägg om nakenfröpumpa. Odlar för första gången i år och den växer verkligen som ogräs :) Vad jag funderar över är hur stor de ska vara innan man tar dem?

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella