Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 10 juli 2012

Bilskrällen

Min gamla bil har börjat få lite egenheter, så där som gamla bilar får.
Den vill t ex inte alls starta när jag vill att den ska starta, jobbigt!
Tidigare var jag tvungen att tokgasa samtidigt som jag vred på nyckeln, rusade motorn så folk tittade konstigt på mig...
Men då startade den iallafall.
Sist jag var ner till Katrineholm så bestämde den sig för att låsa bakluckan, det var ju lite opraktiskt eftersom Agnes följde med mig.

När jag tänker tillbaka så har jag haft många bilar med speciella egenheter.
Min första bil var en mörklila folkvagnsbubbla vid namn Evy.
Hon fick i bland för sig att slå på lysena där hon stod fint parkerad på uppfarten.
I bland ville inte hon heller starta men då behövde man bara kittla henne lite under ratten, så hoppade hon igång.
Många minnen förknippade med den bilen. Om någon undrar hur många Golden retrievers det går in i en folka så kan jag meddela att fyra stycken kan man klämma in tillsammans med tre människor och en massa packning till ett ridläger.
Trafiksäkert? Nä, knappast.
Men vad gör man när mammas volvo inte vill starta alls?

Sen blev det fyrhjulsdrivet, en Subaru Leone -86 med hög och lågväxel, elhissar, eltaklucka och massor av andra finesser.
Å vad jag älskade den bilen!
Tyvärr rostade den ganska rejält så den såldes och nästa bil blev en Ford Sierra, en riktig "pundargurka", vet inte hur många gånger jag blev stoppad av polisen när jag körde den bilen.
Det enda som var bra med den bilen var att den var fyrhjulsdriven.
Den käkade bromsskivor till frukost och ABS-lampan lyste konstant oavsett hur många gånger sambon skruvade med den....
Så aldrig mer en ford.
I stället blev det en Suzuki vitara, fyrhjulsdriven självklart.
Men usch vilken slö bil, plattan i mattan och den tog sig upp till 100 km/h på en timme....
Hade också den egenheten att den tutade när man svängde höger, ganska irriterande.
Den såldes inom en månad, och konstigt nog var den inte svårsåld alls.

Nu var det dags för en Subaru igen, en vinröd Subaru Legacy, som fick heta Herr H. (regnr. HRH xxx)
Den fungerade ganska problemfritt om jag inte missminner mig, och av någon anledning bytte vi bort den mot en skogsbil och jag köpte den Audi jag har i dag.

Nästa bil blir nog en Subaru igen.


Älskade Subban! <3

1 kommentar:

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella