Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 16 oktober 2013

Falafel - ny favorit!


Jag har fått en ny favoriträtt: FALAFEL.
Hur har jag kunnat missat något så gott? Vegetariskt är det också.
Så här gör jag dem:


  • 3 dl kikärtor (okokta)
  • 3-4 vitlöksklyftor
  •  lök, gul eller röd
  • 1 tsk koriander
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk bakpulver
  • 2 msk vatten
  • 2-3 tsk spiskummin
  • 2 krm kanel
  • 1 dl sesamfrö till panering



Lägg ärtorna i blöt över natten. Häll av vattnet och mixa dem så det blir som en färs.Hacka vitlök och lök och blanda i färsen tillsätt alla övriga ingredienser.
Rulla till bollar och rulla dem i sesamfrö.

Fritera dem gyllenbruna.

Myntasås är jättegott till.
2 dl creme fraiche
grönmynta
lite spiskummin och salt.

Serveras i varma pitabröd med en god sallad!




♥ ♥ ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella