Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 21 januari 2015

CAITLIN MORAN



Jag har precis upptäckt Caitlin Moran. Kanske du redan läst henne? Annars, marsch iväg och låna allt på bibblan.
Jag har läst "Konsten att vara kvinna" och "Morantologi". Båda mycket läsvärda.
Hennes senaste bok heter "Konsten att skapa en tjej". Den skrev hon efter att ha läst "50 nyanser av honom" och blivit grymt besviken. (Vem fan blev inte det.)
Jag återkommer med recension när jag läst ut den.

Caitlin skriver roligt och rappt. Hon har den där typiska engelska humorn som jag gillar. (Tänk Patsy o Eddie i Helt hysteriskt)
I "Konsten att skapa en kvinna" skriver hon kul och träffsäkert om feminism. Var du som jag dessutom tonåring i mitten av 90-talet så blir det lite nostalgitripp också. Hon är fantastiskt rolig och det är så kul med en författare som skriver om feminism utan att det blir tråkigt och grått.
Det är ju faktiskt rätt kul att vara kvinna. Visst vill väl du också, oavsett om du är man eller kvinna, att vi ska ha samma rättigheter? Klart du vill.
Grattis, då är du också feminist.

Jag läser på baksidan av "Konsten att vara kvinna": "Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor ...
Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?
Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga 13-årsdag (hon väger 80 kilo, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne) och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän - ocensurerat, ärligt och fruktansvärt roligt. 
Konsten att vara kvinna är ett självbiografiskt, feministiskt manifest."


Här är en intervju med henne i DN.




3 kommentarer:

  1. Tycker jättemycket om Caitlin Moran! Konsten att vara kvinna tillhör favoriterna.

    SvaraRadera
  2. Tack för besöket hos min blogg!
    Har inte läst någon av hennes böcker.
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella