Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 22 januari 2015

Dags för frösådd - mina tips som spar pengar.


Nu är det äntligen dags att kicka igång odlingssäsongen.
Det är hög tid att så t ex chili.
Jag använder toarullar som krukor, tryck till dem på mitten vänd och tryck till igen, vips har du en fyrkantig kruka. Gratis.
Fyll med vanlig plant/blomjord. Japp, jag använder inte såjord och det har hittills fungerat hur bra som helst. Mycket billigare. (Eventuellt kan du blanda jorden med lite vanlig sand.)
Fröer som bredsås sår jag i gamla smörpaket eller glasspaket.
Etiketter finns att köpa i storpack, från t ex Impecta. Men det går att klippa till egna från tomma crème fraiche burkar eller andra plastförpackningar
I stället för dyra växtlampor så fungerar det med vanliga lysrör. Jag har en gammal skrivbordslampa med lysrör i.
När det sen är dags att binda och stötta tomatplantorna så fungerar vanliga tunna trädgrenar alldeles utmärkt.
Så nu har ni fått ett gäng tips som gör att ni sparar en del pengar och samtidigt återvinner.
Lycka till!


♥ ♥ ♥

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du gillade mitt inlägg från Formex och vilka bra tips du lämnar för frösådden. Klokt att inte behöva köpa så mycket atiraljer. Trädgård kan lätt bli en materialsport.

    Ha en bra dag
    Kristina

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella