Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 25 februari 2015

Dessa underbara fröer med alla sina löften....

Frön, sådd, frösådd, förså, odla egen mat, självhushållning, frökataloger

I år har jag verkligen drabbats av fröfrossa, jag har shoppat loss värre än vanligt, skrivit snälla tiggarbrev till medlemmar i Sesam (mer om sesam längre fram) och antagligen beställt alldeles för mycket av allt.
Dessutom är jag med i flera frölistor, som fungerar ungefär som ett kedjebrev. Det är verkligen lilla julafton när brevet/paketet landar hemma hos mig. Jag plockar åt mig av de fröer jag vill ha och lägger i av mina överflödiga fröer och sen går brevet vidare till nästa på listan.
Ni hittar flera sådan här listor på Alternativ. Men även på Facebook finns det lite olika listor.
Bondjäntan har en fin grupp med listor. Den hittar ni här. >>>

Sen finns de traditionella fröfirmorna som naturligtvis också har massor av spännande fröer.
 Det här är några av de jag beställer från:
-Impecta, har ett stort sortiment och en hel del ekologiska fröer. Frakten går på 19 kr.
-Wexthuset, bra sortiment, otroligt snabba leveranser och frakten är gratis om man bara beställer frön.
-Lindbloms frö. Väldigt bra sortiment och en väldigt informativ katalog. (Hemsidan ser dessvärre väldigt mossig ut.)
-Runåbergs fröer. Bäst sortiment av ekologiska fröer, otroligt snygga fröpåsar.

Är du intresserad av gamla kulturväxter, gamla sorter som försvunnit ifrån de traditionella fröfirmornas sortiment? Sorter som trots det vårdas och odlas vidare av entusiaster runt om i landet.
Då tycker jag att du ska bli medlem i Sesam.
Texten nedan är saxad från Sesams hemsida.
"Föreningen Sesam är en ideell förening som genom praktiskt arbete verkar för att bevara den mångfald som finns bland köksträdgårdens och åkerns växter. Vi vänder oss i första hand till hängivna odlare som är nyfikna på ovanliga eller gamla köksväxtsorter och andra nyttoväxter. Det centrala i  verksamheten är att medlemmarna fröodlar dessa sorter. Egen fröodling är ett säkert sätt att bevara gamla favoriter även om de försvinner ur handel."

Det är verkligen en väldigt trevlig förening, jag har redan hunnit få en hel del frön därifrån och hoppas att jag till nästa år kan dela med mig av frön från det jag odlar i år.
Ja, mycket fröer blir det, men visst är det väl så att med fröer så gäller "more is more"? Jo, så tror jag bestämt att det är.
Hmm, undrar om jag inte behöver lite fler gurkfrön......

♥ ♥ ♥ 

2 kommentarer:

  1. Låter ju spännande med frökedjebrev, kanske man skulle försöka sig på. Å andra sidan är frölådorna redan välfyllda. Ska dock skriva till ett par Sesammedlemmar och hoppas på turen att det finns gurkfrön kvar. Fick listan häromdagen så det har inte hunnit med än. Helt klart är att man verkligen kan bli biten av det här med frön. Nån borde utfärda en varning för beroendeframkallande syssla.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella