Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 16 februari 2015

Ett försvarstal!

Nu är jag lite upprörd!
Jag sitter och planerar och funderar över vilka potatissorter som ska odlas i år. En favorit här är Rocket. Den är jättegod, den verkar ganska frisk och vi har lagrat den med gott resultat. När vi skördade all potatis förra året så var en del jättestora och vi har använt dem som bakpotatis. Det var också den sorten som gav mest utdelning räknat i kilo färdig potatis. Nu är vi i mitten av februari och den potatis vi har kvar är fortfarande jättefin, Rocket håller sig lika fin som Asterix. Jaha tänker ni det är väl inget att bli upprörd över?
Jo, för jag sitter och läser om olika sorter nu och då läser jag att Rocket lätt förväxer (?) vadå förväxer? Det heter bakpotatis faktiskt. Läser vidare att Rocket inte lämpar sig för lagring. Nähä men vi lagrade både förra året och i år och det funkade alldeles utmärkt. Det är väl ungefär som mina Hedemorahöns som ska gilla snö och kyla (mina hatar vintern). De har väl inte läst instruktionsboken.
Jag kan verkligen rekommendera Rocket om man vill ha allt i ett. Bra och tidig färskpotatis, som sen blir normalstora potatisar och en del blir fin bakpotatis och den går utmärkt att lagra.
Så för oss är Rocket ett givet val, och den sort jag kommer sätta mest av. Sen kommer jag sätta en del Princess, Asterix och om jag får tag på så kommer jag sätta blå  kongo eller blå mandel. Vit leksand är jag också sugen på att testa. King Edward odlade alltid min pappa så det kanske jag också ska sätta några. Men om jag var tvungen att bara välja en sort, ja då skulle jag välja Rocket.
Vilken potatissort är er favorit?

Rocket, potatissort, vinterpotatis, odla potatis, sätta potatis, potatisland
En av de största potatisarna förra året. 

♥ ♥ ♥




3 kommentarer:

  1. Tja, det är inte allt man ska tro på!
    Din Rocket låter jättebra! Våra höns, som inte är Hedemora, älskar att vara ute i snön. De är faktiskt svåra att få in på kvällen. Visst är det märkligt.

    SvaraRadera
  2. Fin blogg du har, hittade hit alldeles nyss när jag letade efter potatissorter som är bra för ekologisk odling.
    Jag gillar Sarpo Mira eftersom den har god motståndskraft mot bladmögel och är god, lätt mjölig men inte så mjölig som King Edvard. Nu måste jag förstås även prova Rocket.

    SvaraRadera
  3. Tack för tips på potatis. Mina barn avskydde Asterix så i år tänkte jag prova en annan sort. Så då blir nog Rocket en kandidat =)

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella