Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 11 mars 2017

Potatisnörderier



Jag erkänner, jag är en potatisnörd. Jag älskar denna knöl! Det är så roligt med alla färger, former och faktiskt när man nördar ner sig så inser man att det finns olika smaker också.
Mina första odlingsminnen är att jag hjälper pappa med potatislandet. Nu för tiden odlar pappa och jag på varsitt håll och tävlar varje år om vem som får ner potatisen först. Vilket han oftast vinner, eftersom han odlar mer söderut i landet.
Jag brukar dock odla i hink också för att kunna servera färsk egenodlad potatis till midsommar. Då väljer jag Princess eller Rocket.
De senaste åren har vi faktiskt varit helt självförsörjande på potatis. Då känner jag mig rik!
En del sorter jag odlar är sådana som inte finns i handeln, de har jag fått från NordGen som varje år släpper ett litet sortiment med sättpotatis. Ett sätt att bevara gamla sorter.

2016 odlade jag följande sorter:

Red duke of york: God tidig färskpotatis med rött skal. Helt ok, men fungerade inte så bra att lagra.

Princess*: Min favorit som färskpotatis, fungerar oftast bra att lagra också.

Rocket*: Kungen här hemma bland potatisarna. Toppengod färskpotatis, brukar ge stor skörd och fungera bra att lagra också.

Sarpo Mira*: Frisk, god och bra att lagra.

Violetta: Blålila potatis som är blå nästan svart i skalet och lila i köttet. Fast och god. Hyfsat bra lagringsegenskaper.

Blå Congo: Blå potatis som jag fått från NordGen, det blev inte så många så jag har inte smakat på den, Allt är sparat som utsäde.

Sparrispotatis:  Från NordGen. Alla potatisar blir utsäde, så får jag utvärdera till hösten.

Stina: Potatis som ska vara bra att göra potatismjöl av, jag har inte hunnit med att testa. Den är också från NordGen.

Tysk blå: En mjölig potatis med blått skal men vitt kött. God och en ny favorit.

Vestar: Norsk sort från NordGen.

Semlo: Dansk sort från NordGen. Medeltidig som passar bra att göra chips och pommes av.

Early Rose: Tidig matpotatis. Från NordGen, hela skörden sparas som utsäde.

I år kommer jag förutom ovanstående sorter odla följande:

Mandelpotatis*: Mandelpotatis är en klassisk svensk potatis som uppskattas i hela landet. Sorten kokas med fördel med skalet på och är en utmärkt mospotatis. Mandelpotatis går utmärkt att fritera och blir fantastiskt smakrika chips.

Pink Gypsy*: Pink Gypsy är en högavkastande sort med många bra egenskaper. Smaken, texturen och dess vackra skal gör sorten till en favorit bland kockarna. Läckert brokig i färgen med röda och vita partier.

(* = Sorter som jag säljer i min webbutik.)

Oj, vad många sorter det blev nu när jag radade upp dem alla....
Är du också en potatisnörd? Vilka sorter odlar du i år?


I webbutiken så har jag fyllt på lagret med årets sättpotatis. Bor du i närheten av Torsåker, Gästrikland så är du naturligtvis välkommen att komma hit och handla.

Titta gärna in i min webbutik! www.bellaslantliv.se




Instagram

1 kommentar:

  1. Så trevligt att du kikade in hos mig! Vilken mysig blogg du har!
    Är också lite av en potatisgris, fast jag vet inte så där mycket om sorter precis. I Sverige köper vi alltid en 25 kilos säck ekologiska Amandinepotatis på vårkanten så har vi tills färskpotatisen kommer. Här i Katalonien är favoritsorten "Alliance" (finns den i Sverige?). Fast det kan vara svårt att få reda på vilken potatissort man köper här nere. Oftast när jag frågar efter sorten på potatisen får mjag bara till svar att det är "potatis" - punkt/slut liksom.
    Ha en fin söndag!/Annelie

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella