Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 13 mars 2017

Tomater 2017



Tomater, tomatoes


Nu är årets tomater sådda. Som vanligt har jag så svårt att begränsa mig, det finns så många roliga sorter som jag vill testa.
I år odlar jag följande sorter:

Brandywine: En bifftomat som jag odlar för första gången. Den ska ge stora, saftiga mörkröda tomater med lite kryddig smak. Det blir spännande att se om jag gillar den.

Bloody butcher: En liten busktomat som jag odlade förra året. Den blev väldigt kompakt och gav ganska bra skörd.

Vilma: Liten kruk/busktomat. Väldigt liten och söt planta som går utmärkt att odla i fönstret.

Mei Wei: Små söta röda tomater. En favorit! Den bästa sorten som jag odlade förra året.

Gold nugget: Små gula och söta tomater. Det här är också en av mina favoriter.

Ida Gold: Gul tomat, normalstora. Jag fick inte någon jättestor skörd förra året, men ger den en ny chans i år.

Principe Borghese: Den här sorten har jag hört mycket gott om och jag odlade den första gången förra året. Jag vet inte om jag gillar den, tyckte tomaterna var lite träiga både färska och efter lagring inne. Men jag ger den en ny chans i år.

Gardener's delight: Den här sorten har jag tänkt odla i massor av år, jag vet inte varför jag inte köpt frö tidigare. Den har kallats för den godaste tomatsorten, vilket låter lovande. Jag har höga förväntningar.

Vilka tomatsorter odlar du i år? Har du någon sort som du inte kan vara utan?

Kolla gärna in i min webbutik: www.bellaslantliv.se, där hittar du bland annat ekologiska fröer och ekologisk sättpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella