Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 11 april 2013

Ekosmart skönhet


Mitt badrumsskåp ser ut som ett skafferi och det ÄR faktiskt ett gammalt skafferi eftersom vårt badrum tidigare varit kök!

Vi har väl alla hört larmrapporterna om alla bekämpningsmedel som fortfarande finns kvar i frukt och grönt trots att vi tvättar av dem innan vi äter dem. (Köp KRAV-märkt)
Men har ni tänkt på alla kemikalier vi öser över vårt största organ: huden?
Kolla in baksidan på ditt schampo och hudcremé och googla sen ingredienserna så får du dig en tankeställare.
Vi smörjer in oss och tvättar oss med en hel del läskiga kemikalier!
Jag har alltid haft riktigt torr och känslig hud och när jag började läsa på lite och kolla upp vad jag har i badrumsskåpet så misstänker jag att mycket av de vanliga schampo och hudvårdsprodukter faktiskt gjort mer skada än nytta. De flesta hårschampon innehåller starkt uttorkande ämnen som naturligtvis gör rent men torkar ut hår och hud jättemycket, för att håret inte ska kännas så torrt så tillsätts olika typer av silikoner i schampon och balsam, det gör att håret känns mjukt och blankt men det är bara en illusion, silikonerna lägger sig som en hinna över hårstråna. Eftersom hårbotten blir uttorkad av schampot så börjar kroppen öka fettproduktionen i hårbotten och håret känns fett, vi tvättar oftare och håret blir fortare fett, en ond cirkel! Jag tror att de här starkt uttorkande ämnena är boven när det gäller min torra hy och hårbotten. Nu har jag sen några veckor tvättat mitt hår med bikarbonat och sköljt med så kallad surskölj. (Citronsyra och vatten eller vinäger och vatten) Jag har bytt ut alla starkt uttorkande ansiktsprodukter och även de med silikoner och redan nu känner jag skillnad i famförallt i  huden men håret börjar också bli bättre!
Så fram för mer naturligare hud och hårvård, de mår både du, miljön och din plånbok bättre av.

I mitt badrumskåp:
Ansiktstvätt: honung  (Tidigare en som jag trodde mild tvål)
Ansiktskräm: olivolja/mandelolja (tidigare A-cremé som faktiskt är helt ok att använda och kommer att inhandlas igen)
Schampo: bikarbonat och vatten. Tidigare: Head and shoulder för torr hårbotten Balsam: Vinäger och vatten. Tidigare: Dove
Sminkborttagning: olivolja. Tidigare: no 7 från boots
Fördelar: billigare, mer miljövänligt, bättre för hud och hår. Nackdelar: lite omständligt att ställa om sig och hitta det som funkar för en själv. Kan skriva hur mycket som helst om det här känner jag. . . Men för er som tycker det här låter intressant så kan ni läsa mer på nopoo.se

♥ ♥ ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella