Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 13 april 2013

Vem var det som sa att våren skulle komma idag, vem????

Jaha då vaknade man till snöblandat regn och det håller fortfarande i sig....
Ingen fotografering av hundar i det här skitvädret.

Istället har jag flyttat ut kycklingarna i hönshuset, i ett eget litet krypin, så inte de stora får för sig att de ska hacka på de små.
Flytten gick smidigt och jag ska strax gå ut och titta till dem igen.

Baka bröd är en bra sysselsättning en sådan här dag och i dag har jag bakat vitt bröd med pumpafrön, så jäkla gott och så enkelt.

Receptet kommer här:
4 st bröd

1 liter vatten
1 pkt jäst

ca 2 liter vetemjöl
1 msk salt
1 dl pumpafrön
1 dl solrosolja
Värm vattnet till fingervarmt och blanda i jästen, i med övriga ingredienser och knåda ett bra tag eller kör det i degblandaren i ca 5 minuter.
Låt jäsa till dubbel storlek (ca en timme) under en kökshandduk.
Ta upp degen på bakbordet och dela i fyra lika stora delar, forma dem till limpor och lägg på bakplåt, låt jäsa en halvtimme till under duk.
Pensla med vatten, skär något mönster om ni vill och strö eventuellt över lite havssalt.
Sätt ugnen på 200 grader och grädda tills de är gyllenbruna ca 30-40 minuter.

Nu ska sambon göra tårta till mig, och jag håller mig undan för han är tårtmästaren här i huset!
Hoppas ni har det fint och att våren kommer i morgon som en födelsedagspresent till mig.
Nybakt bröd.....



♥ ♥ ♥

3 kommentarer:

  1. Men idag ser det mycket vårlovande ut! Ska gå ut snart och "känna på luften" och se om det kan bli sprayarväder idag. Vore på tiden!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kanske du redan har smakat av tårtan? Ja, jag tror du fått den bästa presenten genom att solen äntligen är här efter helgens snö/regnväder.
    Kycklingarna är nästan overkligt söta.

    Jag hade pälsfår, jag tycker om att arbeta med ull i olika former och då är köttfår inget att satsa på. Dessutom blev så gamla att köttet förmodligen inte var något att ta reda på. Ska jag ha får igen blir det för att hålla ängarna öppna, att aktivera ännu en vallhund, och inte minst för ullen.

    Trevlig söndag!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  3. Usch så trist med snöblandat...
    Här hade vi en ljuvlig vårdag igår!
    Kycklingarna är ju så söta!

    Ha det fint!

    Kram Liza

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella