Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 11 september 2012

Focacciapizza

 
Focaccia är ett av mina favoritbröd, gott och otroligt lättbakat.
I går testade jag att lägga pizzafyllning på.
Det blev riktigt gott!

Så här bakar jag focaccia, jag skippar durumvetet eftersom jag sällan har det hemma.
I stället för olivolja tar jag solrosolja.

50 g jäst
10-12 dl vetemjöl
6 dl vatten
1 1/2 tsk salt
 1/2 dl solrosolja

Värm vatten till ca 37 grader, rör ut jästen i det ljumma vattnet och rör sedan i övriga ingredienser.
Knåda ihop degen (den ska vara ganska lös.)
Låt jäsa under duk i ca 40 minuter.
Häll över degen i en smord långpanna och tryck ut den jämnt över hela pannan.
Jäs ytterligare 30 minuter.
Pensla sedan ytan med lite olja och tryck ner fingrarna så det blir gropar över hela degen.
Jäs ca 5 minuter.
Strö över lite flingsalt, rosmarin eller oregano eller andra örtkryddor du gillar.

Igår hoppade jag saltet och kryddorna och hade på tomatsås, riven ost, champinjoner, fetaost, jalapeno, rödlök och bacon.

In i ugnen på 200 grader i ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella