Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 13 november 2012

När man tror att man kan något....


Här är man lite kaxig och berättar om sitt goda surdegsbröd, testar att baka ett par andra recept och vips så var man nere på jorden igen
Ätbart men inte som jag tänkt mig!
Ja det är väl bara att försöka igen.
Min surdegsgrund gör jag så här:
1/2 dl rågmjöl
1/2 dl vetemjöl
1 dl  ljummet vatten
1 tsk honung.
Blanda i en glasburk, låt stå med locket på glänt på ett varmt ställe.
(Förslagsvis ovanpå kyl/frysskåpet eller i ugnen med endast ugnslampan tänd.)
Rör morgon och kväll, tills det ser lite bubbligt ut då är den klar att baka på.
Den ska lukta lite syrligt som yoghurt ungefär. Boken Surdegsbröd av Martin Johansson är toppen om du vill lära dig mer.
Finns mycket att hitta på nätet också.
Men våga prova, det är kul!

Nu ska jag sluta tjata om mitt bakandet och gå och sova istället!
Ha det fint.
Kram

2 kommentarer:

  1. Jag bara måste testa att baka med surdeg, tror jag!!! Såna bröd är så goda!!!

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella